Metoder

I Vindharpen barnehage legger vi vekt på gode relasjoner. Vi jobber aktivt med ICDP og Mangesidig Intelligens (MI). Både ved bruk av ICDP og MI, tas det utgangspunkt i barnas egne ressurser og evner for å fremme trygge relasjoner, vennskap, læring og kommunikasjon.

ICDP - International Child Development Programme 

ICDP er et helsefremmende og forebyggende program, hvor målet er å styrke omsorgen og oppveksten for barn og unge. Hensikten er å styrke og utvikle godt samspill mellom barn og voksne. Det er rettet mot omsorgsgivere for at de skal få mulighet til å styrke sin omsorgskompetanse.

ICDP’s filosofi er at den beste måten å støtte et barn på, er å trygge og bevisstgjøre barnets omsorgspersoner.

 

ICDP’s mål:

  1.        Å fremme den positive oppfatningen av holdningen til barnet
  2.        Å påvirke omsorgsgivers forståelse av hvor viktig sensitivt samspill mellom omsorgsgiver og         barnet er for barnets utvikling
  3.        Å fremme omsorgsgivers oppfatning av seg selv som kompetent og mestrende

 

Det er utviklet 8 tema for godt sampsill:

1. Vis at du bryr deg om barnet

2. Se og følg barnets initiativ

3. Ta del i barnets følelser

4. Gi ros og anerkjennelse

5. Felles oppmerksomhet – felles opplevelse                

6. Gi mening til opplevelser

7. Lag sammenhenger

8. Hjelp til selvhjelp

- hjelp barnet å planlegge

- støtt barnet

- legg til rette for barnet

- sett positive grenser                                                                                                                                                                                                    

De mange intelligenser (MI)

Howard Gardener er en kognitiv psykolog og har som kritikk av den tradisjonelle, endimensjonale forståelsen av intelligens utviklet en metode om mange intelligenser. I barnehagen skal vi selvsagt ikke teste barnas intelligens, men legge til rette for at barna skal få uttrykke og utvikle ulike sider av seg selv.

I tråd med ICDP har vi særlig fokus på barns utvikling av personlige og sosiale evner. Vi tenker at utvikling av selvfølelse, selvinnsikt, samarbeidsevne og evne til sosial deltakelse er viktige forutsetninger for videre læring.

MI er en ressursorientert metode som tar utgangspunkt i hva barnet mestrer og deres sterke sider (evner), og har som mål å utvikle hvert barns potensiale. Vi planlegger aktiviteter slik at barn skal få anledning til å bruke alle evnene sine, og vi legger til rette for at barn får bruke sine sterke sider til å utvikle sine andre evner.

Vi velger å omtale de ulike intelligensene som evner.